donderdag 30 december 2010

beeldles met koffie

In november moesten we allerlei oefenmomenten geven in onze werkplekklas.
De ideale gelegenheid  om onze vaardigheden als leerkracht  te testen.
Een van die oefenmomenten was het oefenmoment van beeld. We konden tussen twee beeldlessen kiezen. Ik koos de beeldles 'Liedillustratie' waarin de leerlingen een creatieve voorstelling moesten geven van 'Kronkebonker'.
Kronkebonker is een monster die allerlei vormen kan aannemen. Het was nu aan de leerlingen om te kiezen hoe hun Kronkebonker eruit zou zien. Het kon onder andere een monster zijn met de slurf van een olifant, de nek van de giraf, wel acht poten zoals een spin en twee horens op zijn hoofd.
Normaal was het de bedoeling dat er met bister gewerkt werd, maar ik koos oploskoffie als materiaal om 'Kronkebonker' voor te stellen.Een stuk goedkoper en makkelijker te verkrijgen.
Door thuis te experimenteren met oploskoffie ontdekte ik dat wanneer je met wit waskrijt op een wit blad een tekening maakte en je  vervolgens met oploskoffie erover schilderde, de tekening tevoorschijn kwam.
Het leek wel magie!
Iets wat de leerlingen zeker ook leuk zouden vinden!
Het was ook de bedoeling om met verschillende tinten bruin te werken, dit konden de leerlingen bekomen door meermaals met oploskoffie over dezelfde plek te strijken.
Natuurlijk wel altijd wachten tot de eerste laag droog is.

Er werd nogal wat gemorst tijdens die beeldles, maar de leerlingen vonden het leuk.
En ze hebben iets nieuws geleerd: hoe ze kunnen schilderen met koffie.
De resultaten waren prachtig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten